Påskevandring

Stasjon 1 – Inntoget i Jerusalem

Forteller: Velkommen til denne påskevandringa! I dag skal dere få være med på alt det som skjedde med Jesus i påsken. Ja, dere skal rett og slett få være en del av disippelflokken til Jesus! Lurer dere på hvem jeg er? Mitt navn er Lukas. Jeg er en av de fire som har skrevet ned fortellingen om Jesu liv. Dere finner boken min i Bibelen – den heter Evangeliet etter Lukas. Av alt jeg har skrevet, er nok påskefortellinga noe av det viktigste. Derfor har jeg lyst til å forteller den til dere i dag. Og som jeg sa, jeg skal ikke bare fortelle – dere skal få være med i alt det som skjedde. Vi forflytter oss 2000 år tilbake i tid. Det er palmesøndag – og det er like før den store påskefesten skal begynne. Disiplene – alle vi – er samlet og klare. Nå venter vi bare på Jesus. Vi kan jo ikke starte før han er her! Påskefesten – må vi være sammen om. Og der – der kommer han! Og der er jo Peter og Judas også!

(Judas går sammen med Jesus og Peter)

Jesus: Du, Peter, kan du hente et esel til meg?

Peter: Ja, men Jesus, vi kan jo ikke bare ta det, det ville jo være å stjele!

Jesus: Om de spør skal du bare si at Mesteren – Jesus trenger det. Da vil de gi deg det.

Forteller: Og vet dere hva? Alt var nøyaktig som Jesus hadde sagt. Rett innenfor byporten fant de eselet, og Jesus red inn i Jerusalem på det. Folk var så glade for at kongen skulle komme. Han ble tatt imot med Hosianna-rop og palmegreiner. Folk la til og med kappene sine på bakken for å vise at de var glade for at Han kom.

Fortelleren roper: «Hosianna – kongen kommer!»

Sang : «Gleden bobler, kongen kommer» (ny fil: fades ut av seg selv når de slutter å synge)

Jesus: Jeg har så lyst til at vi kan være sammen og feire påskefesten. Kan ikke du dra inn i byen for å finne et sted vi kan være? Dere kan bare begynne å gjøre i stand til måltidet, så kommer jeg etter.

Peter: Hvor skal det være? Det er sikkert fullt over alt. Se hvor mye folk det er her!

Jesus: Når dere kommer inn i byen (inn i byen), så vil dere se en mann som går med en krukke på skulderen sin (krukke på skuldra). Han skal dere følge etter (følge etter), inn i huset (huset). I andre etasje (andre etasje) der vil dere finne et stort rom hvor vi kan feire påskemåltidet sammen.

Forteller: Igjen var alt akkurat som Jesus hadde sagt. De fant mannen med krukka og rommet i andre etasje.
Men det var noe rart rett på innsiden av døren til det rommet der de skulle spise. Vil dere være med å se hva det var? Kom!

Lyd: Spill av «Gleden bobler» mens vi går til stasjon 2. Fades ut når vi nærmer oss stasjon 2. Evt. fade ut hvis ankommer stasjon.

Stasjon 2 – Fotvasken og påskemåltidet

Forteller: Se, et vaskevannsfat rett innenfor døra! Hva skulle de med det?Jo, du skjønner i det landet Jesus og disiplene bodde i, Israel, det var det så varmt at de ikke gikk på sånne sko som vi har. De gikk med sandaler, og da fikk de så mye sand på føttene sine. Å, ja da skjønner dere hvorfor de måtte vaske beina før de gikk inn i huset.

Jesus vasker først føttene til Judas, deretter sier han:

Jesus: Peter, vil du komme og sette deg her, så skal jeg vaske føttene dine.

Peter: Men, Jesus skal du vaske mine føtter? Det er jo du som er min konge, jeg bør jo heller vaske deg?

Jesus: Kjære Peter, hvis du vil være min venn, så la meg få vaske føttene dine.

Peter: Jeg vil jo være din venn … så ikke vask bare føttene, men vask hele meg.

Sang: «Hør min venn» (fades ut av seg selv – ny fil)

Jesus: Vet du hvorfor jeg gjør dette, Peter? Jeg gjør dette for å vise hvordan dere skal være mot hverandre. Jeg gjør aldri forskjell på folk, og jeg vil at dere skal forstå at alle er like verdifulle.

Peter og Jesus: Ja, mener du uansett om vi er: gutt eller jente, voksen eller barn, rik eller fattig, tjener eller konge. Alle mennesker er like verdifulle. Det må jeg aldri glemme.

Peter: Men du Jesus, nå kjenner jeg at jeg er litt sulten og gleder meg til å spise. Skal vi gå inn til de andre?

Judas: Skynd dere! Vi er skrubbsultne!

Jesus: Ja, Peter vi skal straks spise, men før vi går inn så er det noe jeg vil snakke med deg om. Du skjønner at før hanen galer i morgen tidlig, kommer du til å nekte flere ganger på at du er venn med meg.

Peter: Nei, Jesus da. Hvordan kan du si det? Jeg som er så glad i deg, jeg kommer aldri til å svikte deg, Jesus!

Jesus: Kjære Peter, jeg er veldig glad i deg også, men kom nå og la oss gå inn og spise sammen.

Påskemåltid 

(Peter og Jesus går fra vaskeplassen til bordet)

Judas: Det var jammen på tide!

Jesus: Jeg har gledet meg lenge til at vi skulle spise sammen her.

Forteller: Da de hadde spist seg mette, gjorde Jesus noe merkelig. Han tok litt av brødet og litt av vinen og gav til vennene sine, og sa at de skulle tenke at brødet var kroppen hans og vinen var blodet hans. På den måten, sa Jesus, kunne de få en hjelp til å huske på han, også når han ikke lenger var sammen med dem.

Peter: Jeg kunne ønske at denne festen skulle vare for alltid Jesus. Nå som vi har det så fint sammen, kan vi ikke bare fortsette i morgen, og enda en dag …?

Jesus: Det varer nok ikke så lenge dessverre. Jeg må snart dra fra dere.

Peter: Dra? Skal du dra nå som vi har det så bra?

Jesus: Jeg skal snart dø, Peter. Fienden kommer og tar meg. Men dere skal ikke være redde for Gud vil alltid passe dere, så dere er ikke alene. Og husk; på den tredje dagen skal jeg stå opp igjen.

Peter: Men, Jesus? Du kan ikke dø! Hva mener du med at du skal stå opp? Jeg skjønner ingenting ….

Forteller: For Jesus visste at han snart skulle dø. Ingen av disiplene likte at han snakket om døden, men særlig en av disiplene, han som het Judas, ble skikkelig irritert og skuffet over Jesus. Han syntes Jesus gav opp for lett når han innstilte seg på å dø og ikke tok opp kampen. Så skuffa ble han at han bestemte seg for å hjelpe dem som ville drepe Jesus. De hadde tilbudt ham 30 sølvpenger dersom han hjalp dem med å finne Jesus. Så etter måltidet, lurte han seg vekk.

(Judas lurer seg vekk)

Jesus: Nå trenger jeg å være litt alene for å snakke med Gud.

Forteller: Jesus trengte av og til å være litt alene for å snakke med Gud. Noen ganger gikk han til en hage som het Getsemane. Vil dere være med å se hagen?

Jesus går til Getsemane, vi følger etter

Lyd: Spill av «Hør min venn» mens vi går. Fades ut når vi kommer frem til stasjon 3.

Stasjon 3 – Jesus i Getsemane og Peter lyver

Jesus i Getsemane

Jesus: Vær her og hold vakt mens jeg går bort dit og ber.

Peter: Ja, Jesus vi skal passe på deg, det går veldig fint.

Peter sovner. Jesus vekker han opp. Gjentas et par tre ganger.

Jesus: «Far hvis det er mulig, så la meg få slippe alt dette vonde.»(Jesus ser opp mot himmelen«Men ikke som jeg vil Gud, bare som du vil.»

Peter: Men hvem er det som kommer der? Er det ikke …Judas?

Fangevokteren og Judas kommer. Judas får en pose sølvpenger fra fangevokteren, går bort og kysser Jesus – og forlater.

Jesus: Judas, forråder du meg med et kyss?

Fangevokteren tar Jesus. Peter følger etter. Vi følger etter Peter.

Lyd: Sett på «Jesus blir tatt til fange» Fades ut når vi nærmer oss bålpannen.

Fangevokteren stopper oss ved bålet. Peter setter seg, Fangevokteren og Jesus fortsetter.

Peter lyver

Tjenestepike: Huff, skal si det er kaldt i natt!

Peter: Ja det er veldig kaldt.

Tjenestepike: Ja, også er det så mye oppstyr med han Jesus. Si meg, er ikke du en av vennene hans?

Peter: Jeg nei!?! Nei, jeg aner ikke hvem Jesus er en gang!

Tjenestepike: Jo, jeg mener da at jeg har sett deg sammen med Jesus! Du er jo en av disiplene hans!?!

Peter: Nei, hold, opp! Jeg kjenner han ikke, ok!?!

Tjenestepike: Jo, jeg er helt sikker på at jeg har sett deg sammen med Jesus!?!

Peter: Nei, stopp. Jeg har jo sagt at jeg ikke kjenner Jesus!

Lyd: Spill av «Kykeliky»

Peter: Å. Å nei! Hva har jeg gjort? Nå snakket jeg ikke sant! Å Jesus, tilgi meg, jeg er jo din venn! Unnskyld!

Forteller: Peter ble så lei seg da han skjønte hva han hadde gjort mot Jesus. Han angret veldig og gråt fortvilet. Men heldigvis visste Peter at Jesus var glad i ham uansett.

Fangevokteren og Jesus kommer frem. Jesus bærer korset.

Forteller: Se, der er Jesus. Kom, vi følger etter

Stasjon 4 – Jesus dør

Forteller: Det var midt på dagen da Jesus ble hengt på korset, og det ble helt mørkt i hele landet i tre timer. Da ropte Jesus med høy stemme:

Jesus: Gud, nå gir jeg meg helt til deg.

Forteller: Da han hadde sagt det, sluttet han å puste. Jorda begynte å riste, slik at fjell og hus raste sammen. Vaktene som passet på Jesus, så hva som skjedde og de ble så redde. De ba til Gud og sa til hverandre: «Han må ha vært Guds sønn likevel»

Sang: «Jesus ble tatt til fange» (fader automatisk ut)

Forteller: Etter at Jesus døde kom det en rik mann som het Josef til korset. Han fikk lov å legge Jesus i en grav i fjellet som han eide. Han tok Jesu kropp, pakket den inn i rene hvite klær og la den i graven. Han rullet en stor stein foran inngangen og gikk sin vei. Det stod vakter utenfor graven for å passe på Jesus. Kom, vi går til graven.

Jesus sniker seg ned av korset og blir med på å synge den siste sangen på stasjon 5.

Stasjon 5 – Jesus står opp fra graven

Maria Magdalena: Maria, det er så trist at Jesus er død. 

Maria, Jesu mor: Ja det er helt forferdelig! Kom så går vi og steller kroppen hans. 

Maria Magdalena: Har du med den gode salven? Den som lukter så godt?

Maria, Jesu mor: Ja, det har jeg. Kom, så kan vi smøre kroppen hans med den. Men se her, steinen er borte! Kanskje noen har tatt Jesus? 

Maria Magdalena: Gå inn og se! 

Maria, Jesus mor: Å nei! Nå skjønner jeg ingenting!

Maria Magdalena: Å nei! Nå skjønner jeg ingenting! 

Engel: Vær ikke redde. Dere leter etter Jesus, men Han er ikke her. Han har stått opp slik som Han sa. Gå og fortell de andre at Han lever!

Maria Magdalena: Men du, han sa jo noe om at han skulle stå opp igjen på den tredje dagen. 1,2, 3 … det er jo i dag! Er det SANT? Har han virkelig stått opp igjen? Det er jo helt fantastisk!

Sang: «Gleden bobler, Jesus lever». Alle sammen synger denne

Forteller: Er det ikke fantastisk? Jesus lever! Nå har vi bare en post igjen på denne vandringa. Foran kirka er det noen som har tent bål og som har gjort seg klare til å spise. La oss gå dit bort, for å høre hva de har å fortelle. Og kanskje kan vi få varme oss litt rundt bålene og få oss litt mat vi også?

Lyd: Spill av «Gleden bobler» mens vi går

Stasjon 6 – Emmausvandrerne

Forteller: Nå vet dere hva som skjedde med Jesus i påsken. Og her rundt bålet har dere også møtt noen av dem som traff Jesus etter at han stod opp igjen. Nå er jeg, Lukas, ferdig med min fortelling i denne omgang. Jeg overlater ordet til Emmausvandrerne – og går for å finne andre jeg kan fortelle påskeevangeliet til. Gud velsigne dere alle!

Emmausvandrerne: Nå er det suppe å få for den som ønsker det. Og så er det mulig å gå inn i kirka og få nattverd for den som ønsker det. Nattverd er det måltidet Jesus sa vi kunne ha med brød og vin for å huske litt ekstra på han.